نویسندگان ادبیات داستانی معمولا میل زیادی به نوشتن فیلمنامه دارند و از این راه نیز کسب درآمد بسیاری میکنند. از میان نویسندگان ادبیات داستانی افرادی موفق بودهاند که عناصر ادبی داستان را به عنوان پایه اصلی نوشته خود قرار ندادهاند. در ادامه برخی از این افراد را که در زمینه فیلمنامهنویسی موفق بودهاند، معرفی میکنیم.
رولد دال:
نویسنده مشهور چارلی و کارخانه شکلاتسازی ، جیمز و هلوی غول پیکر، ماتیلدا ،انجمن جادوگران و غول بزرگ مهربان از آثار پرطرفدار او هستند. او چندین اثر ایان فلمینگ همچون فقط دوبار زندگی کن را به شکل فیلمنامه درآورده است.
آلدوس هاکسلی:
نویسنده انگلیسی که به خاطر کتاب دنیای قشنگ نو شهرت فراوانی دارد، فیلمنامه اقتباسی داستان غرور و تعصب اثر جین آستین و جین ایر اثر شارلوت برونته را به نگارش درآورده است. همچنین بر اساس برخی از شواهد، هاکسلی فیلمنامه داستان آلیس در سرزمین عجایب را نوشته است. به علت علاقه فراوانی که او به لوئیس کارول نویسنده داستان آلیس در سرزمین عجایب داشت، شرکت انیمیشنسازی والت دیزنی قراردادی با او امضا کرد، اما در پایان به دلیل آنکه فیلمنامهاش بیش از حد ادبی بود، نسخه متفاوتی از آن جلوی دوربین برده شد.
اسکات فیتزجرالد:
نویسنده پرکار دهه ۳۰ میلادی در هالیوود که بیشتر او را با فیلمنامه اقتباسی برباد رفته میشناسند. از آنجایی که او برخلاف درخواست هالیوود (مبنی بر به کار نبردن کلماتی که در داستان مارگارت میچل نیست) به این خواسته تن نداد، در نهایت نسخهای که مورد پذیرش قرار گرفت نسخه فیتزجرالد نبود.
ترومن کاپوت:
او، یکی دیگر از نویسندگان فعال در حوزه فیلمنامهنویسی است. او در ابتدا فیلمنامه داستان گتسبی بزرگ را نوشت، اما این فیلمنامه رد شد؛ سپس یکی از آثار هنری جیمز یعنی سختتر نوشتن اوضاع را نوشت که بعدها به فیلمی ترسناک بهنام بیگناهان تبدیل شد. این فیلم در سال ۱۹۶۲ برنده بهترین فیلمنامه اقتباسی جایزه ادگار شد.
ری بردبری:
او شاعر آمریکایی و بزرگترین نویسنده ژانرهای وحشت و علمی-تخیلی است. از فیلمنامههای اقتباسی او میتوان به موبی دیک یا نهنگ سفید اثر هرمان ملویل اشاره کرد. این فیلم به کارگردانی جان هوستون در سال ۱۹۵۶ روی پرده سینماها به نمایش درآمد.
ویلیام فاکنر:
نویسنده مشهور آمریکایی که در آثاری همانند خشم و هیاهو و گور به گور با کمپانی برادران وارنرز همکاری کرد. فاکنر در سال ۱۹۴۶ داستان خواب بزرگ نوشته ریموند چندلر را با همکاری لی براکت( نویسنده مشهور سری دوم جنگ ستارگان “امپراطوری ضربه میزند”) نوشت. فاکنر نیز در ادامه فیلمنامه اقتباسی داستان داشتن یا نداشتن نوشته ارنست همینگوی را در سال ۱۹۹۴ و فیلمنامه اقتباسی میلدرد پیرس را به صورت ناشناس نوشت و هیچ نامی از او در مطبوعات آورده نشد. درضمن فیلمنامه میلدرد پیرس در سال ۱۹۴۱ برنده بهترین فیلمنامه اقتباسی جایزه اسکار نیز شد.