۲۵ سپتامبر، معادل ۳ مهر روز جهانی کمیک بوک است و کلکسیونرها و عاشقان کمیک در سراسر دنیا این روز را جشن میگیرند.
علیالرغم شهرت و محبوبیت کمیک و کمیک استریپ در سطح جهانی، ممکن است این نوع روایت داستان برای ما ایرانیان کمتر شناخته شده باشد، به همین مناسب به تاریخچه کمیک و کمیک استریپ و همه چیزهای جذابی که لازم است تا در این باره بدانید، را خواهیم آورد؛ با ما همراه باشید.
کمیک چیست؟
کمیک استریپ که با نامهای کمیک و داستان مصور نیز شناخته میشود مجموعهای از نقاشیهای دنبالهداری است که داستان و ماجرایی را روایت میکند، به همین دلیل است که برای تولید کمیک حداقل یک تیم دونفره متشکل از داستان نویس و طراح تصویرساز (تصویرگر) با یکدیگر فعالیت میکنند.
کارتونیست (به تصویرگری که کمیک طراحی میکند، کارتونیست میگویند) مشهور آمریکایی، ویل آیزنر کمیک استریپ را اینگونه تعریف میکند: هنر متوالی.
تاریخچه؛ کمیک از کجا آمده است؟
اگرچه کمیک پدیده قرن بیستمی به نظر میآید اما تاریخچه آن به نقاشی انسانهای نخستین بر دیواره غارها برمیگردد؛ ممکن است عجیب به نظر برسد اما اگر بیشتر دقت کنید دو تعریف اساسی کمیک، یعنی روایت یک داستان به کمک نقاشی را در آن نیز پیدا خواهد کرد.
پس از آن تاریخچه این نوع تصویرسازی به ستون تراژان در شهر رم ایتالیا مربوط میشود. این ستون که در سال ۱۱۳ میلادی ساخته شد، داستان پیروزیهای امپراتور روم در دو نبرد بزرگ این امپراتوری با داسیاییها را به صورت مارپیچ از قسمتهای پایینی این ستون تا بالای آن به تصویر کشیده است.
پس از این دوره، مدتی تصویرسازیهایی همراه با بالنی که نوشتههای و در واقع سخنانی از سوی شخصیت طراحی شده قرار داده میشد، (speech balloon) رواج پیدا کرد.
اما منتقدان بسیاری معتقد هستند که اولین کمیکی که دست آغاز این تحول در داستانهای مصور ایجاد کرد، انتشار کمیک کودک زرد پوش سال ۱۸۹۵ در نیویورک بود؛ این شخصیت که سری طاس و دندانهای خرگوشی داشت، تکه کلام و لحن گفتار خاص خود را داشت و این جمله معمولا روی لباس زرد رنگش نوشته شده بود. تصاویر زیر بخشی از شخصیت کودک زردپوش و صفحهای از این کتاب را نشان میدهد:
برخی نیز ترویج این سبک از هنر را از دهه ۱۹۳۰، یعنی سالهای انتشار کمیک و کمیک استریپهایی همچون باک راجرز، تارزان و ماجراهای تنتن میدانند.
دورههای تکامل کمیک و کمیک استریپ
منتقدان آمریکایی دوران تکامل کمیک و کمیک استریپها را به ۴ دوره تقسیمکردهاند؛ دوران برنزی، دوران نقرهای، دوران طلایی و دوران مدرن.
دوران طلایی این نوع هنر در زمان جنگ جهانی دوم بوده است؛ زمانیکه این کتاب و پوسترها به دلیل داشتن گرافیک و طراحیها زیبا و ارزان بودن، بین طبقه کارگران محبوبیت بسیاری برای خود دست و پا کرد.
دوران نقرهای کمیک مربوط به زمانی میشود که طراحی داستانهایی با تقابل ابر قهرمان و ضد قهرمان رواج پیدا کرده بود.
دوران برنزی این هنر کمی از طراحی داستانهای ابر قهرمانی فاصله گرفت و به داستانها و مسائل واقعگرایانه همچون آلودگی هو، اعتیاد و … پرداخت. این دوران با انتشار بازگشت شوالیه تاریکی اثر فرانک میلر به پایان رسید.
دوران مدرن برخلاف دوره های گذشته که اگر ضد قهرمانی در داستان وجود داشت، بدون دلیل و به خاطر داشتن مشکلات روانی دست به اعمال شرورانه میزدند، افراد شرور داستان برای انجام اعمال شرورانه خود دلیل داشتند؛ از مشهورترین و شناختهشدهترین این افراد شرور میتوانیم به شخصیت جوکر اشاره کنیم.
کمیک و کمیک استریپ یکی نیستند!
اگرچه این دو کلمه بسیاری اوقات به جای یکدیگر به کار برده میشوند اما این دو کلمه یکی نیستند؛ کمیک استریپ معمولا در یک و یا گاهی دو صفحه (یا پوستر) نمایش داده میشوند و ممکن است به صورت ضمیمه در روزنامهها و مجلات چاپ شوند. کمیک استریپها دارای ۲ الی ۸ کادر هستند. کادرها در کمیک استریپ معمولا حالت کلاسیک دارد و به صورت جدولهایی افقی یا عمودی طراحی میشوند
درحالیکه کمیکها معمولا طرح داستانی طولانیتر دارند و داستان و ماجرایی به کمک شخصیتهای آن، معمولا در ۲۰ الی ۵۰ صفحه و به صورت اثری مستقل روایت میشود. گفتنی است داستانهای کمیک عموما قهرمانی دارند که علیه ضد قهرمانی در مبارزه است؛ در واقع میتوان گفت نبرد بین خیر و شر محوریت اصلی بسیاری از داستانهای کمیک مشهور دنیاست. از کمیکهای معروف دنیا میتوانیم به دو کمپانی (شرکت) بزرگ ماروِل (Marvel) و دیسی (DC) اشاره کنیم.
گفتنی است اگرچه از نام کمیک (منتسب به کمدی و طنز) انتظار میرود تا تنها به آثار طنز بپردازد اما این نوع هنر بخش گستردهتری را شامل میشود و در همه سبکها چاپ میشود.
صنعت بزرگ و پولساز کمیک
اگرچه ممکن است بسیاری از ما کمیک را با تنتن بشناسم و یا آن را محدود به سنین کودکی بدانیم اما کمیک یکی از بزرگترین و پولسازترین بخشهای هنر در جهان است؛ تنها در آمریکا سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار سالانه کمیک به فروش میرود.
استقبال از کمیک در ژاپن اما بسیار گستدرهتر است و رقمی که ژاپنیها سالانه برای خرید آثار کمیک ژاپنی (مانگا) میپردازند بیش از ۵.۵ میلیارد دلار است!
همچین فیلمهای بسیاری از داستانهای کمیک ساخته شدهاند، از جمله جدیدترین و محبوبترین آنها میتوانیم از اونجرز ۲ یاد کنیم که با فروشی بالغ بر ۲.۱ میلیارد دلاری رکورد سومین فیلم پرفروش تاریخ را به نام خود ثبت کرده است. برخی از شخصیتهای دوست داشتنی و مشهور دیگر سینما همچون بتمن، ایکسمتن، بتمن و … اقتباس از کتابهای کمیک هستند.
گفتنی است کتاب کمیک مرد ساعتی (Watchman) اثر آلن مور توانسته در فهرست ۱۰۰ رمان برتر قرن بیستم مجله تایم جای بگیرد.
تمام اینها نشان از محبوبیت روزافزون این نوع خاص از هنر دارد و مشخص میکند که کمیک اکنون بخش جذاب و جدیدی از انواع داستان به حساب میآید و مخاطب جدی خویش را پیدا کرده است.
کمیک در ایران
کمیک سالهای قبل از انقلاب در ایران طرفداران پروپاقرصی داشت که پیگیر خواندن و تهیه ترجمه و یا نسخههای زبان اصلی کمیکهای مشهور جهانی بودند، اما به مرور و با قرار گرفتن در شرایط جنگ تحمیلی از تعداد این هواداران کاسته شد.
از اولین نسخههای ترجمه شده کمیک در ایران میتوان نمونههای همچون ماجراهای تنتن، آستریکس ابلیکس، پلنگ صورتی، دارکوبه زبله و دانلداک را نام برد.
تجربه اولین نمونههای وطنی کمیک در ایران نیز به مجله کمیک گلآقا باز میگردد؛ این مجله شخصیتی به نام آریو را خلق کرد و در شمارههای مختلف برای آن ماجراهایی را در قالب کمیک مطرح میکرد. این ایده اما با تمام جذابیتش به مذاق مردمان آن دوره خوش نیامد و عمری بیشتر از شش ماه به خود ندید.
هماکنون استفاده و طراحی کمیک استریپ در روزنامهها و مجلات و با تلفیق با سبک کاریکاتور رواج پیدا کرده است.
نمونههای فاخری نیز با الهام از شاهنامه فردوسی (توسط تصویرسازانی همچون سیروس راد و حمید بهرامی) و کمیک جمشید (داستاننویسی از اشکان رهگذر و با تصویر سازی فائزه سپهر صادقیان، شیوا گلمحمدی، داوود دیبا)طراحی و منتشر شده است.
اکنون کمیک در ایران وضعیت بهتری پیدا کرده است و از آثار ترجمه استقبال خوبی صورت میگیرد، از نمونههای قابل توجه میتوان به ترجمه اسمارفها و لاکپشتها نینجا اشاره کرد.
به علاوه ترجمه آثاری که خود در ابتدا به صورت کمیک طراحی شدهاند، برخی از رمانهای مشهور نیز به تصویر کشیده شدهاند و کمیکهای بسیار جذابی با اقتباس از آنها طراحی شده است؛ خوشبختانه برخی از این آثار نیز به فارسی ترجمه شده و در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. از بهترین این نمونهها میتوانیم آثار جنایی و پلیسی آگاتا کریستی، مرشد و مارگاریتا میخائیل بولگاکف و آلیس در سرزمین عجایب اثر لوئیس کارول را نام ببریم.
چیزهایی که درباره کمیک و کمیک استریپ نمیدانستید!
- معادل فارسی انتخاب شده از سوی اهالی فرهنگ و هنر برای کمیک، کلمه پینما است؛ کلمهای که بر تعریف کمیک یعنی هنر متوالی منطبق است اما کاربرد چندانی ندارد.
- کمیک در ابتدا بیشتر در آلمان و انگلستان رواج داشت اما اکنون مهد آن آمریکا و فرانسه به شمار میآیند.
- تصویرسازان کمیک معمولا با چهرههایشان شناخته شده نیستند و در واقع زیاد جلوی دوربین نمیروند اما استنلی (خالق شخصیت مرد عنکبوتی) از چهرههای شناخته شده و محبوب این عرصه به شمار میرود.
- در کتابهای کمیک برای نشان دادن صدا (مخصوصا در زد و خوردها) برای اولین بار از کلماتی همچون گوومپپ، بوووم و … استفاده شد.
- عمده علاقهمندان کمیک در دنیا پسران هستند و کمپانیهای بزرگ کمیک برنامههایی را برای جذب دختران طرفدار خود برنامههایی را در نظر میگیرند.
خرید کتاب های «کمیک» از گاج مارکتCopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت